Pages

Monday, November 9, 2015

Hanya 3 Cara, Kulit Berminyak Jadi Normal

Hanya 3 Cara, Kulit Berminyak Jadi Normal

 

Macam-macam produk dah cuba tapi kulit tetap dipenuhi jerawat. Wanita, tahukah anda jika membasuh wajah dengan air garam boleh normalkan pertumbuhan sebum, yang menyebabkan munculnya jerawat? Air garam yang mengandungi anti bakteria dan alkali secara luar biasa boleh bebaskan kulit wajah dari serangan jerawat. Tapi garam yang digunakan bukan garam dapur (table salt), ya. Garam yang digunakan adalah garam laut (sea salt). 

 

Ok jom tengok bahan apa yang diperlukan...


Bahan-bahan:

100 gram garam laut

250 air

 

Cara membuat:

Didihkan air

Masukkan garam laut, adun rata hingga larut

Biarkan hingga suhu air sejuk.


1. Sebelum membasuh wajah dengan air garam, bersihkan dulu wajah dengan pembersih yang biasa anda pakai. Biarkan pembersih meresap selama 30 saat. Kemudian basuh wajah dengan air sejuk untuk menghilangkan sabun di wajah.
 
 
2. Masukkan tangan ke dalam air garam yang sudah dibuat. Sapu ke wajah. Biarkan 10 saat, kemudian sapukan air garam ini lagi ke wajah hingga air habis. Bilas dengan air, keringkan wajah dengan tuala bersih. Air garam ini boleh buat kulit kering, atasi dengan menggunakan pelembab yang tak mengandungi minyak (oil-free moisturizer) setelah kulit dikeringkan.
 
 
3. Bagi anda yang mempunyai kulit terlalu kering atau kusam, anda tidak digalakkan guna cara ini. Jenis kulit tertentu boleh mengalami iritasi setelah membasuh wajah dengan air garam. Petua ini lebih sesuai untuk anda yang kulit berminyak.

credit:mingguan wanita

No comments:

Post a Comment

jgn ckp dlm ati,taip trus...